Ældre faglærte bliver i jobbet: Arriva har tre buschauffører på 80 år

Markant flere faglærte vælger at blive på arbejdsmarkedet, selvom de er fyldt 65 år og kan gå på pension.

Tal som Danmarks Statistik har trukket for Ugebrevet A4, viser, at især ældre faglærte er dem, der har den største procentvise stigning, når man ser på andelen af 65 til 69-årige der stadig har tilknytning til arbejdsmarkedet. 

I 2008 var fx 18.600 faglærte mellem 65 og 69 år i arbejde. Det tal var i 2015 steget til knap 30.000 faglærte. Det svarer til 20 procent af de faglærte i aldersgruppen og fremgangen er på 2,9 procentpoint. Det skyldes ifølge professor Per H. Jensen fra Aalborg Universitet og forsker i tilbagetrækning, at der trods alt er sket noget i indsatsen for at beholde ældre medarbejdere.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for læserne. Det skaber værdi for 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

 

- Det skyldes efter al sandsynlighed, at arbejdet ikke er så nedslidende mere, som det har været. Der er for eksempel ikke lige så mange tunge løft, som der har været tidligere, og så er der jo mange virksomheder, der gennem de seneste 15-20 år har indført seniorordninger, siger han til Ugebrevet A4.

Det er tog- og busselskabet Arriva et godt eksempel på. Selskabet har i øjeblikket tre chauffører på 80 år siddende i busserne.

Et job som buschauffør står lagt nede på listen blandt de unge, og bl.a. derfor var Arriva tvunget til at gøre noget for at holde fast i deres chauffører i lidt længere tid. Derfor indførte Arriva i 2014 et seniorkursus, hvor chaufførerne sammen med deres ægtefælle hører de om de muligheder, som Arriva kan tilbyde dem, når de når efterløns- og pensionsalderen. 

- Det er et meget tydeligt signal til dem om, at vi gerne vil fastholde dem, og det har vi fået meget positiv feedback på. Medarbejderne synes, at det er god stil, og de er glade for det, siger Pernille Kiær, der er diversity manager hos Arriva.

Chaufførerne kan gå ned på 80 eller 90 procent af arbejdstiden med et tilsvarende løntab. Den økonomiske gulerod er, at de stadig får indbetalt 100 procent af det oprindelige beløb til pensionsordningen. I alt har 233 været igennem seniorkurserne og 122 af alle vores seniorer har taget imod en seniorordning. Nogle bliver længe – rigtig længe. Således har Arriva lige nu tre chauffører tilknyttet, som har rundet de 80 år.

Per H. Jensen mener, at man hellere skal se på, hvordan man opkvalificerer folk og skaber nogle fleksible rammer for de ældste medarbejdere på arbejdspladsen fremfor øget pensionsalder.

- Arbejdsgiverne skal aktiveres meget mere, for der er ikke nogen tvivl om, at hvis arbejdsgiverne gjorde en større indsats, så ville det også blive meget nemmere, at fastholde flere ældre på arbejdsmarkedet, mener han.

I Dansk Industri mener underdirektør Steen Nielsen, at man vil komme til at se mere til fleksible seniorordninger i fremtiden, fordi flere virksomheder 

- Jeg tror, at behovet vil være stigende for, at virksomhederne indretter sig, så de kan tilbyde de ældre medarbejdere nogle vilkår, som de også har det godt med. Det kan for eksempel være, at man flytter rundt på opgaverne, så de meget fysisk krævende opgaver løses af nogle af de yngre medarbejdere, og også er villige til at tilbyde lidt lavere arbejdstid, hvis de ønsker det, siger Steen Nielsen.

På Arriva tiltrækker man også nye ansigter som fx håndværkere og kontorfolk ind, der eksempelvis blev nedslidt i deres gamle job. Ellers direktører

- Vi har nogle, der har været i direktørjob og stressede job som finder meget ro i at køre bus, fordi det på mange måder er et godt job. De vågner ikke om natten og er stressede, og de kan gå hjem når de har fri, fortæller Pernille Kiær.

Hele historien hos Ugebrevet A4

Emneord: Fleksibelt arbejdsmarked, Seniorer på arbejdsmarkedet, Godt seniorarbejdsliv, Arriva, Nedslidning, Det rummelige arbejdsmarked, Arbejdsmarkedsområdet, 050417
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1027 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige