Danmark dykker på rangliste over elevernes læsefærdigheder

Kurven er knækket den forkerte vej for danske elevers læsefærdigheder, viser international læseundersøgelse.

Danske elever i 4. klasse læser nu dårligere end før folkeskolereformen blev indført. Det viser den internationale læseundersøgelse Pirls 2016.

I 2011 var der en markant fremgang i 4.-klasseelevers læsekompetence, men i dag er de tilbage på niveauet for 2006.

Kurven for de danske elevers læseresultater har været stigende siden 1991, og i 2011 indtog Danmark en femteplads på den internationale rangliste.

I 2016 er eleverne dog faldet til en 13.-plads og ligger nu for første gang lavere end de andre nordiske lande.

Det er nogle af resultaterne fra den internationale læseundersøgelse Pirls 2016.

Vær med i Skoleavisen

Er du aktør på skoleområdet - privat, fri, efter eller folkeskole - så kan du bidrage til Skoleavisen på to måder. Send indlæg direkte til redaktionen på skoleavisen@denoffentlige.dk eller blive redaktør for dit eget indhold som udgiver på DenOffentlige. 

Vi holder workshop jævnligt for nye aktører til Skoleavisen. Få en mail når næste dato er fastlagt. Skriv til os her

Jan Mejding, der er lektor på DPU, Aarhus Universitet, står bag den danske del af undersøgelsen, der omfatter et repræsentativt udsnit på 7100 danske 3.- og 4.-klasseelever. 

- Selv om de danske elever stadig ligger over gennemsnittet for de deltagende lande i EU og OECD, så ser det ud til, at det ryk, de danske elever på mellemtrinet oplevede i 2011, er fladet ud.

- Og det kan med tiden få konsekvenser for elever på de ældste klassetrin, siger han i en pressemeddelelse.

Danmarks Lærerforening mener, at det er afgørende, at udviklingen vendes.

- Det er en meget alvorlig udvikling, og det er afgørende, at vi får den vendt. Man kan diskutere årsagerne, men det væsentlige må nu være, at vi samles om at finde løsninger. 

- Vi må sætte os ned og genoverveje, hvordan vi får skabt en bedre folkeskole, siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange i en kommentar.

Undersøgelsen viser også, at der ikke er sammenhæng mellem antallet af undervisningstimer og elevernes læseresultater.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte. Er gratis og debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

Ligeledes konkluderer undersøgelsen, at der ikke er sammenhæng mellem skolernes fokus på test og elevernes færdigheder.

Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, mener, at undersøgelsens resultat er en "fiasko for folkeskolereformen".

- Det viser med al tydelighed, at den stort opslåede reform ikke har levet op til ambitionerne. Nu haster det for alvor med en målrettet indsats for at give eleverne læselysten tilbage, siger han i en kommentar.

Jakob Sølvhøj har på baggrund af undersøgelsen kaldt undervisningsminister Merete Riisager (LA) i samråd.

Undersøgelsen gentages hvert femte år. Den måler og sammenligner læsekompetence for mere end 300.000 4.-klasseelever i 54 lande.

FAKTA: Skoleelever er blevet dårligere til at læse
Elever i 4.-klasse er blevet dårligere til at læse. Det viser en ny international læseundersøgelse. 

* Kurven for de danske elevers læseresultater har været stigende siden 1991, og i 2011 indtog Danmark en femteplads på den internationale rangliste.

* I 2016 er eleverne dog faldet til en 13.-plads og ligger nu for første gang lavere end de andre nordiske lande.

* Undersøgelsen kendes under navnet PIRLS. Det står for Progress in International Reading Literacy Study og er en international undersøgelse af læsekompetence.

* I 2016 deltog 3508 danske 4.-klasseelever og 3600 3.-klasseelever fra 186 skoler samt disses forældre, lærere og skoleledere.

* Undersøgelsen blev gennemført i foråret 2016, cirka halvandet år efter skolereformen trådte i kraft.

* 54 lande har deltaget verden over.

* I Danmark foretages undersøgelsen af Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet og finansieres af universitetet og Undervisningsministeriet.

Kilde: Nationalt Center for Skoleforskning ved DPU, Aarhus Universitet.

/ritzau/

 

Emneord: Læsekompetencer, Den nye folkeskole, Folkeskoleelever, Skoleavisen, 051217
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5991

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige