Femern ignorerede advarsel mod milliardkontrakter, afslører e-mail

Femern undlod ifølge flere ordførere at informere politikerne om en klokkeklar advarsel. V, LA, DF og SF kræver sagen undersøgt.

Ledelsen i Femern A/S ignorerede en klokkeklar advarsel, da man indgik milliardkontrakter med entreprenørvirksomheder uden at have en tysk godkendelse af tunnelen til Nordtyskland, skriver Finans. Det har resulteret i, at danmarkshistoriens største anlægsbyggeri risikerer at blive ramt af en prisstigning i milliardklassen.

Advarslen kom fra Femerns daværende tyske juridiske rådgiver, Bettina Enderle, i 2010. I en intern email, som Finans er i besiddelse af, skrev den tyske advokat, at det ville være en dårlig idé at igangsætte udbuddet med de store entreprenørkontrakter, før man vidste, hvad de tyske myndigheder ville stille af krav og betingelser til projektet.

Få overblik fra DenOffentlige

DenOffentlige er nyheder, debat og videndeling uden betalingsmur

Prøv vores nyhedsbrev og bliv opdateret på Danmarks udvikling og udfordringer hver dag.  

I emailen advarer Bettina Enderle om, at det kan blive dyrt for Femern, hvis man senere skal ændre i kontrakterne for at opfylde de tyske betingelser.

»Det vil koste jer en masse penge (og formentlig også tid),« advarer advokaten i mailen.

Alligevel sendte Femern A/S i 2013 den 18 km lange tunnel i udbud, og i 2016 underskrev man kontrakter for 30 mia. kr. uden at have en tysk godkendelse.

Nu styrer Femern mod store ekstraregninger til entreprenørerne, fordi tidsplanen er kuldsejlet, og kontrakterne står til at udløbe. Dertil kommer, at betingelser i den tyske godkendelse kan sende anlægsprisen i vejret. Ifølge et internt notat fra maj 2016 hænger Femern på prisstigninger på op mod 1,8 mia. kr.

Partierne bag Femern-forbindelsen er ifølge flere transportordførere aldrig blevet orienteret om advarslen fra den tyske advokat. SF, Liberal Alliance, Venstre og Dansk Folkeparti vil have sagen undersøgt.

»Det undrer mig dybt at høre. Dette skal vi have undersøgt helt til bunds,« siger transportordfører Villum Christensen (LA).

Femern har ikke svaret på, hvorfor man overhørte advarslerne fra den tyske specialist. Femern svarer heller ikke på, om forligskredsen blev orienteret. Til gengæld skriver Femern-ledelsen i en email, at der var »fuld åbenhed om vurdering af risikoen i den tyske proces, inden kontrakterne blev underskrevet.«

Hele historien på Finans.dk

 

Emneord: 140318, Femern-forbindelsen, Femern A/S, Bettina Enderle
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1535 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også