Konsulentanalyser åbner forhandlinger om konkurrence på togdriften

S-togbanen skal udbydes, hvis det står til transportministeren, der vil lægge tog i statsligt selskab, og udbyde flere togstrækninger. DF bakker op men udbud af togtrafikken må ikke gå udover områder med få beboere.

Private skal ifølge transportminister Ole Birk Olesen (LA) have lov at give deres bud på togdriften på udvalgte strækninger i Danmark. Et af de første udbud kan blive de københavnske S-tog, mener regeringen ifølge Berlingske Business.
 
Efter et udbud af S-togsbanen vil andre dele af DSB stå for tur, lover ministeren.

Læs om IC4 skandalen

Få overblik over IC4 skandalen her.

- Jeg synes, at togdriften er meget dyr i Danmark. At effektivisere togdriften for at gøre den billigere er en nødvendighed for, at togdriften kan have en fremtid i Danmark, siger han til Berlingske Business.

Hvis ikke togpriserne ryger ned, forsvinder rationalet bag at tage toget, mener han.
 
De første skridt er allerede taget. Når togtrafikken i Midt- og Vestjylland igen skal sendes i udbud i 2020, bliver der mulighed for overtage togtrafikken på Svendborgbanen og på strækningen Vejle-Struer, som i dag betjenes af DSB.
 
Det vedtog et bredt flertal blandt Folketingets partier i sidste uge.
 
Siden 2003 har Arriva haft ansvaret for en del af driften i Midt- og Vestjylland. 
 
I 2016 blev S-toget benyttet til 116 millioner rejser. I alt havde DSB 192,6 millioner rejser. Modsat fjern- og regionaltogene steg antallet af rejser med S-togene i 2016 med over 2,1 millioner. Den resterende del af DSBs togtrafik tabte 2,2 millioner rejser.
 
Udspillet er baseret på analyser fra konsulenthusene McKinsey & Company samt Stuensee & Co. Analyserne (læs dem her, red.) har produceret seks scenarier, hvori DSB beskæres. 
 
Ole Birk vil lade nyt statsejet selskab eje danske tog
En del af udspillet fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) handler om at oprette et nyt statsligt selskab, der i fremtiden skal overtage indkøb og ejerskab af de danske tog fra DSB. Det nye selskab skal gøre jernbanesektoren klar til markant mere udbud af togtrafikken. 
 
- Det vil være med til at sikre statens langsigtede økonomiske interesser i forhold til materielplanlægning og ligebehandling af nye operatører, når togtrafikken udbydes, lyder det i pressemeddelelsen.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte og er stadig gratis for for vores 100.000 læsere. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

- Det er gratis 

Fra Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er der opbakning til modellen.

- DSB er i dag en stor virksomhed med mange kasketter. DSB har ansvar for stationer, materiel, værkstedsfaciliteter og skal også være operatør. Jeg tror, det er vigtigt, at man får isoleret materieldelen i et selskab, som står for ejerskab og udlejning.
 
- Det vil gøre, at DSB ikke kommer i en situation, hvor det skal til at leje tog ud til en konkurrent. Det kan godt være, at det vil give et forkert billede af prisen. Så det er rigtigt at gøre det på den her måde, siger Kim Christiansen.
 
I det mest vidtgående af konsulenthusenes scenarier bringes statens omkostninger af DSB ned på 0,3-1,2 milliarder kroner om året i 2030.
 
DF og S vil beskytte tyndt befolkede områder i togudbud
Både Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet fremhæver ét hensyn, der er større end at spare penge.
 
- En af akilleshælene i regeringens udspil er, at det bliver meget på markedsvilkår. Det vil sige, at man måske får bedre service på de strækninger med mange passagerer, siger transportordfører Rasmus Prehn (S).
 
- Men de steder, der er tyndt befolket, vil være dem, der taber igen, igen. Det er vi bekymret for.
 
Samme forbehold tager Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.
 
- Vi har to diskussioner i det her. Der er selvfølgelig økonomidelen. Og så er der en udkantsdiskussion, siger han.
 
- Jeg vogter meget for de små baner, såsom Lemvigbanen og Tølløsebanen. Det er vigtigt, at vi ikke nedlægger stationer. Det har jeg sagt til ministeren.
 
DF-ordføreren er dog ikke afvisende for at lægge mandater til regeringens forslag til at starte udbuddene med S-togsbanen.
 
- Vi har ikke lavet nogle politiske aftaler om hverken S-banen eller andre strækninger, men vi er åbne overfor det, siger han.
Forslaget om det nye statslige selskab kommer samtidig med, at en række anbefalinger til indkøb af nye el-tog, som DSB og eksterne rådgivere står bag, er blevet offentliggjort.
 
Oplægget lyder blandt andet, at der skal anskaffes en velafprøvet togmodel, der ikke baserer sig på helt ny og uprøvet teknologi, som det var tilfældet med IC4-togene.
 
IC4-togene, der blev købt for milliarder af DSB i 2000, er aldrig kommet ordentligt i gang og har været plaget af problemer.
 
Regeringen vil ifølge Berlingske indkalde Folketingets partier til forhandlinger efter sommerferien.
 
Transportministerens forslag skal nu drøftes med Folketingets transportordførere.
 
FAKTA: Her tjener og taber DSB sine penge
Driften af de københavnske S-tog skal i fremtiden gå til det bedste bud i en udbudsrunde, mener regeringen. S-banen er en af de få aktiviteter i DSB, der giver overskud i sig selv. Se her, hvordan resultaterne er for DSB's togbaner.
 
* Samlet resultat for hele DSB 2016
- Omsætning: 11 milliarder kroner.
- Resultat -1,7 milliarder kroner (Udløst af store nedskrivninger på IC4-tog.)
 
* Fjerntog mellem København og Aalborg/Esbjerg/Aarhus
- Passageromsætning: 2099 millioner kroner.
- Resultat: 48 millioner kroner.
 
* Lokaltog i Region Vest (Jylland og Fyn)
- Passageromsætning: 483 millioner kroner.
- Resultat: -845 millioner kroner.
 
* Lokaltog Region Øst (Sjælland, Lolland og Falster)
- Passageromsætning: 678 millioner kroner
- Resultat: -938 millioner kroner.
 
* Øresundsdriften
- Passageromsætning: 648 millioner kroner.
- Resultat: -137 millioner kroner.
 
* S-tog
- Passageromsætning: 1506 millioner kroner.
- Resultat: 54 millioner kroner.
 
* Samlet resultat uden indtægter fra statslig kontrakt
- -1818 millioner kroner.
 
* Resultat fra togdrift inklusive indtægter fra statslig kontrakt
- -1 millioner kroner.
 
Kilder: DSB's årsrapport 2016, strækningsregnskab,
 
/ritzau/
 
Emneord: Jernbanedrift, Elektrificering af jernbanen, Jernbaner, DSB, Togdrift, Transportministeriet, Transportministeren, Ole Birk Olesen, IC4, Stog, Udbud, Konkurrenceudsættelse, OPS, Offentligt privat samarbejde, Fremtidens Tog, 200617
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 5570

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Kommentarer
  • 20.06.17 Børge Hansen
    Konsulenthuses vurderinger

    Det er en uskik at benytte vurderinger fra konsulenthuse - sporene skræmmer unægteligt! Mon ikke man kunne få solide vurderinger og anbefalinger af danske eksperter? Uden at forfalde til insinuationer tror jeg, man ville få objektive analyser, som alt andet lige er udarbejdet af uafhængige eksperter.

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige