E-sport – en indgang til et nyt og voksende arbejdsmarked

E-sport har på få år udviklet sig til en sport med højt betalte stjerner på linje med fodbold, en industri med mange karrieremuligheder og efterhånden en række forskellige uddannelser. KVUC udbyder e-sport som almen voksenuddannelse fra januar 2018.

Hvem ville for bare 10 år siden have troet, at drenge der dagligt bruger timer på deres værelse – opslugt i en verden af computerspil, som mor og far ikke forstår ret meget af – i virkeligheden kan være i gang med at opbygge kompetencer og forberede sig på en potentielt indbringende karriere?

"Mor og far forstår ikke ret meget..."

I dag er e-sport, hvor man dyster enkeltvis eller i hold mod hinanden i computerspil, en sport med turneringer og mesterskaber, som vi kender det fra eksempelvis fodbold. E-sport har også højt betalte stjerner, sponsorer og transmitteres på tv.

Voksenuddannelse deler viden - læs om KVUC

Københavns Voksenuddannelsescenter deler viden og erfaringer på DenOffentlige.

Læs flere af deres historier og cases her

Den voksende popularitet har betydet, at der de seneste årtier globalt er udviklet en industri omkring e-sport, som har brug for mennesker med bestemte kompetencer og uddannelser på forskellige niveauer.

En indgang til det kan være et AVU-forløb om e-sport på KVUC (Københavns Voksenuddannelsescenter). Det er et forløb, hvor e-sport og gaming er på skoleskemaet sammen med traditionelle 9.-10. klasses fag.

Kombinerer interesse og karriere

”Vi har fulgt med i udviklingen af e-sport et stykke tid. Vi kan se, at Danske Spil er begyndt at tilbyde spil på e-sport. Sporten er helt sikkert kommet for at blive og vokser dertil ret voldsomt. Den udvikling er interessant, da mange unge – især unge mænd – interesserer sig meget for computerspil. Vi kan derfor med e-sport tilbyde et forløb, der både interesserer og karrieremæssigt er interessant for de unge,” fortæller uddannelseschef på KVUC, Jens Conrad Bjerre-Christensen.

E-sport-forløbet på KVUC tager udgangspunkt i fagene matematik, samfundsfag og engelsk, som alle afsluttes på 10. klasses niveau og tones i relation til e-sport. Undervisningen i de traditionelle fag foregår hos KVUC midt i København.

"Arbejd med hacking og sikkerhedspolitik"

Derudover vil der være fire timers ugentlig gaming som en del af uddannelsen. Gamingen foregår hos CPH Esport i Nørrebrohallen med professionelle e-sportsinstruktører som undervisere.

”Toningen i de tre almindelige skolefag kan for eksempel ske ved, at man i samfundsfag arbejder med emner som hacking og sikkerhedspolitik, og i engelsk anmelder et spil i stedet for en bog eller en film. Der vil være meget af den slags, da lærerteamet på e-sport-uddannelsen hos KVUC er ungt og brænder for gaming og e-sport,” siger Jens Conrad Bjerre-Christensen.

De unge vil e-sport og har brug for viden og værktøjer

En som i den grad også brænder for e-sport er Zahid Butt, pioner inden for gaming og e-sport i Danmark og projektleder på KVUC’s e-sport-uddannelse.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte. Er gratis og debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

”Når man taler om e-sport er det vigtig at forstå, hvor stor og seriøs en industri e-sport er globalt og i Danmark. E-sport efterspørges af rigtig mange unge, og derfor er det i dag muligt at lære om e-sport på over 70 efterskoler, en række gymnasier, idrætshøjskoler, musikhøjskoler, folkeskoler, ungdomsskoler, voksenuddannelsescentre som KVUC og så videre. Det er e-sport, de unge vil, og uddannelserne er så populære, fordi de unge har brug for viden og værktøjer til sporten,” siger Zahid Butt.

Flere dyrker e-sport end fodbold

Det er flere år siden, at antallet af unge der udøver e-sport oversteg antallet af unge, der spiller fodbold. E-sport er i dag blevet et fænomen, noget sportsligt, noget kulturelt og noget forretningsmæssigt. Danmark er i global sammenhæng lige nu førende på antal talenter, og private investorer skød sidste år flere hundrede millioner ind i sporten.

Uddannelse til et hurtigt voksende arbejdsmarked

Det betyder ifølge Zahid Bud, at der er et arbejdsmarked inden for e-sport i Danmark, som får brug for rigtigt mange mennesker. Og det kræver relevante uddannelser.

”For det første er der behov for at uddanne professionelle e-sport-spillere. I dag er de dygtigste på kontrakt med klubber og har sponsoraftaler, som vi kender det fra fodbold og andre traditionelle sportsgrene. Der bliver også brug for coaches, folk med viden om fysisk træning i relation til e-sport, kommunikation og marketing om e-sport, journalister der kan skrive til e-sport-sektioner i aviser og medier, undervisere til e-sports-uddannelser, folk der kan drive og udvikle turneringer, og jeg kan blive ved,” siger Zahid Butt

E-sport: På linje med andre sportsgrene

Det er langt fra tilfældigt, at CPH Esport holder til i Nørrebrohallen ved siden af andre sportsgrene som badminton, boksning og klatring.

”E-sport er en sport på linje med alle andre sportsgrene, og det understreger vi med den her placering. En af fordommene om e-sport og gamere er, at det er en fysisk usund sport, men det er altså vigtigt, at man er i fysisk form, hvis man vil blive rigtig god inden for e-sport. God fysik er lig med hurtige reflekser, og hurtige reflekser er altafgørende som e-sportsudøver,” siger Zahid Butt.

Det er ikke kun spil og spiludvikling, som har brug for gamere. De kompetencer man lærer gennem spil er brugbare i mange andre sammenhænge både privat og på arbejdsmarkedet. Det er for eksempel kompetencer som samarbejde, kommunikation, socialisering og disciplin, da man jo ikke svigter sine kammerater på holdet.

Og så findes der en lang række job inden for IT, hvor man kan bruge de IT-kompetencer, man får som gamer.

E-sport på KVUC åbner mange muligheder

KVUC ser frem til at hjælpe nye kursister i gang med e-sport-forløbet, som forventes at have størst interesse hos mænd i alderen 18-25 år. Tilmeldingen åbner i november med studiestart til januar 2018. Forløbet varer 16 uger og forudsætningerne for at tilmelde sig er, at man mangler noget af en 9.-10. klasse og er interesseret i e-sport.

”Hvis man er over 18 og i tvivl, om man kan begynde på uddannelsen, skal man blot booke en tid ved AVU-studievejledningen på KVUC’s hjemmeside. Derefter finder vi sammen med kursisten ud af, om det er muligt at begynde direkte på forløbet. Vi vil meget gerne hjælpe med at få interesserede gjort klar til at kunne gennemføre forløbet, så alle skal endelig henvende sig,” siger Jens Conrad Bjerre-Christensen.

Et gennemført e-sport-forløb kan i første omgang helt konkret kvalificere til en erhvervsuddannelse eller en ungdomsuddannelse som fx HF. E-sport-forløbet på KVUC er altså i princippet en mulig indgang til at få en hvilken som helst videregående uddannelse både i relation til spil, e-sport eller andre uddannelser.

”Derfor er e-sport ikke kun en vej til en spændende karriere inden for e-sport, men en relevant indgang til mange uddannelser og jobs,” siger Jens Conrad Bjerre-Christensen.

Læs mere om avu e-sport her

Læs også: "E-sport kan være nøglen til din fremtid"

Emneord: KVUC, Voksenuddannelse, VUC, E-sport, Computerspil, 031117
KVUC på DenOffentlige.dk KVUC er Københavns Voksenuddannelsescenter, som er en selvejende institution under staten....
Aktivitet: Artikler: 57 | Events: 1 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige