Foto: Ulrik Jantzen

Passagererne får stærk stemme

En ny uafhængig stemme, Passagerpulsen, skal fremover tale passagerernes sag og skaffe ny faktabaseret viden om kollektiv trafik og passagererne. Trafikselskaber, jernbaneoperatører og pendlertalsmænd bakker op om tankerne bag Passagerpulsen

Aflysninger, forsinkelser og proppede tog, Metro og busser. Mange danskere har på et tidspunkt haft frustrerende oplevelser i den kollektive transport. Men nu får brugerne af den kollektive trafik en hjælpende hånd.

Passagerpulsen skal varetage passagerernes interesse og samtidig gøre det nemmere for trafikselskaber og politikere at komme i dialog med og få viden om passagererne.

Formand for Forbrugerrådet Tænk, der har udarbejdet forprojektet, Anja Philip kalder Passagerpulsen for en historisk god nyhed for de omkring en million passagerer, der dagligt bruger den kollektive trafik.

-Jeg håber, at vi med Passagerpulsen kommer til at forbedre oplevelsen og forholdene for passagererne i den kollektive trafik. Der findes i dag aktive passagerer rundt omkring i landet, der gør et fantastisk stykke arbejde i deres fritid.  Ved at forene kræfterne i Passagerpulsen, kan vi med én stærk, samlet stemme bedre gå i dialog med trafikselskaber, myndigheder og politikere og forhåbentlig skabe reelle forbedringer for passagerer over hele landet, siger Anja Philip.

Transportministeriet har finansieret Forbrugerrådet Tænks forprojekt om Passagerpulsen. Transportminister Magnus Heunicke mener nemlig, det er vigtigt, at den kollektive trafik tager udgangspunkt i passagerernes behov og oplevelser.

- Nu opruster vi pendlernes stemme i den kollektive trafik. Busser, tog og metro er jo til for passagererne, og deres rejse foregår altså fra dør til dør uanset, hvilket selskab eller operatør man benytter. Hidtil har det udelukkende været op til de enkelte selskaber at stå for, om der skulle være dialog med de rejsende med skiftende resultater, men nu får vi en fælles, uafhængig stemme, der taler passagerernes sag. Det fortjener alle de danskere, der bruger den kollektive trafik, og derfor er der tale om et skridt fremad for den kollektive trafik, som jeg gerne vil rose trafikselskaberne for at bakke konstruktivt op om, siger Magnus Heunicke.

I dag har de forskellige trafikselskaber hver deres undersøgelser på området. Men Passagerpulsen skal gennemføre nationale undersøgelser om passagerens forhold og oplevelser, der går på tværs af selskaber og som også kan bruges til internationale sammenligninger samt give ny viden, der kan gavne selskaberne.

Transportministeriet vil anvende de nationale passagertilfredshedsundersøgelser i forbindelse med DSB’s og Arrivas kontrakter, og Metroselskabet har også meldt ud, at man vil tilslutte sig Passagerpulsen så hurtigt som muligt.

- I Bus og Tog samarbejdet synes vi, at det er en rigtig god ide at lave fælles nationale kundetilfredshedsundersøgelser. Så kan man sammenligne på tværs af trafikselskaber, operatører og landegrænser og via denne benchmarking tilføje ny viden og læring i forhold til de undersøgelser, som vi hver især laver i dag. Derudover vil undersøgelserne give ny viden om kundens samlede rejse, hvor bus, tog og metro kombineres og hvor skiftene mellem transportformerne i dag ikke belyses, udtaler Jens Otto Størup, formand for Bus & Tog samarbejdet.

Og han fortsætter: Medlemmerne af Bus & Tog samarbejdet, der består af DSB, Arriva, Metroen, Trafikstyrelsen og de fem regionale trafikselskaber, vil nu hver især gå i dialog med deres politiske ejere omkring det forslag, som Forbrugerrådet Tænk har offentliggjort omkring Passagerpulsen.

Michael Randropp fra Pendlerklubben Kystbanen hilser Passagerpulsen velkommen.

-Vi har i flere år ønsket et fælles talerør som Passagerpulsen, da den vil kunne være med til at styrke den kollektive trafik til glæde og gavn for alle, siger Michael Randropp

Transportminister Magnus Heunicke er parat til at se på, om han kan finde penge til de dele af Passagerpulsen, som ikke forudsættes finansieret af selskaberne. Passagerpulsens sekretariat kommer til at ligge i Forbrugerrådet Tænk. 

Emneord: Passagerer, Passagerpulsen, Brugertilfredshed, Kollektiv transport, Forbrugerrådet Tænk
Transport- og Bygningsministeriet på DenOffentlige.dk Transport- og Bygningsministeriet
Aktivitet: Artikler: 39 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 16.01.18 Infrastruktur
    Nedslag på villaer er det laveste i fem år

    Andelen af villaer, hvor sælger giver køber afslag i pris, er den laveste siden 2012. Det gælder særligt kommuner tæt på de største byer - og så Bornholm.

  • 11.06.14 Infrastruktur
    Billige delebiler kobles til buslinje 350S

    Får man færre trafikpropper og bilkøer, hvis man kombinerer delebiler med kollektiv transport? Dét vil Region Hovedstaden finde ud af i et nyt projekt. Langs buslinje 350S bliver der nu placeret delebiler, som passagererne kan booke og bruge med rabat

  • 03.04.14 Velfærd
    Danskerne er blevet gladere for folkeskolerne og børnehaverne

    Elever og forældre er blevet mere tilfredse med folkeskolerne, forældre med børn i dagtilbud er endnu gladere for tilbuddene, og tilfredsheden hos hjemmehjælpsmodtagere ligger stadig højt. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, som Økonomi- og Indenrigsministeriet har fået foretaget af brugernes tilfredshed med velfærdsydelserne.

  • 10.03.14 Infrastruktur
    Gratis busser for alle i 2015

    Fra januar 2015 kan alle borgere i jysk kommune sandsynligvis hoppe gratis på skolebussen.

  • 26.09.13 Politik
    Hvordan er brugertilfredsheden i din kommune?

    I dag åbner hjemmesiden www.tilfredshedsportalen.dk, hvor du som borger kan se tilfredsheden med bl.a. børnehaver, skoler og hjemmepleje i en række kommuner. Formålet med hjemmesiden er at gøre det nemmere for borgerne at sammenligne brugertilfredsheden mellem kommunerne. Hjemmesiden indgår i regeringens arbejde med at modernisere den offentlige sektor.

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige