SKAM-inspireret mini-serie skal få unge til at stemme

600.000 unge kan stemme for første eller anden gang i en kommune den 21. november. TV2-Regionerne lancerer i dag ambitiøs kampagne, der skal vise unge, at lokalpolitik også handler om dem. Se mini-serie her på DenOffentlige.

Prøv DenOffentlige

DenOffentlige får ingen mediestøtte. Er gratis og debat, videndeling og nyheder, som 100.000 mennesker hver måned læser. 

Prøv os! Bestil vores nyhedsbrev - og få automatisk artikler, debat og konstruktiv viden om velfærdssamfundet.

Det er gratis 

 

Med "Opstemt" har TV2 regionerne skabt et selvstændigt digitalt univers, der skal gøre valget i kommuner og regioner lettere at gå til for nye unge vælgere.

 
"Opstemt spiller på alt det, vi har lært af de unge selv – humor, enkelthed og klare pointer, inspireret af en populær serie som SKAM," fortæller Nanna Holst, der er projektleder på kampagnen. 
Hovedaktiviteten er en webserie om kærlighed, kommunalvalg, hvor førstegangsvælgerne Rasmus og Josefine er i praktik. Serien foregår i den fiktive jyske kommune Aabybjerg, hvor 18-årige Rasmus melder sig til en stem-ungt kampagne for at score den samfundsbevidste Josefine. Komikeren Martin Nørgaard er den smart-i-en-fart projektleder fra København, der er indbegrebet af voksne, der prøver at være ung med de unge. Undervejs møder vi Nikita Klæstrup som vi aldrig har set hende før og youtuberen Daniel ’Jyden’ Hoffe som hacker.
 
For Nanna Holst og projektholdet bag kampagnen handler det om at tale med målgruppen snarere end at komme som voksne og fortælle, at de nu skal stemme.
 
"Vi har ladet os inspirere af den succesfulde norske tv-serie Skam. Unge vil have humor og de vil have at vide, hvorfor valget ude i kommunerne er relevant for dem. Derfor kommer der ingen løftede pegefingre fra os – intet ønske om at være smart på en ung måde – men satire over sådan nogle voksne som os – i det her tilfælde kommunekontoret – der prøver, måske for hårdt, at være det," fortæller projektlederen.
 
Hele universet omkring opstemt tager alle moderne midler i brug for at blive en succes på sociale medier og dermed ramme flest muligt unge nye vælgere.
 
"Vi har lavet explainers i bedste 80'er stil og sjove quizzer om valget - og så har vi udviklet en valg-chatrobot, der kan svare på alt det, man måske ikke tør spørge om af frygt for at lyde dum. Ikke nogen løftede pegefingre – vi vil tale lokaldemokratiet og unge vælgere op. Alt er helt bevidst udviklet, skrevet, instrueret og spillet af unge kreative talenter på Metronome Productions i tæt og dagligt samarbejde med os," forklarer Holst.
 
Otte regioner arbejder sammen
Projektet er nybrud for regionerne, der aldrig før har arbejdet så tæt sammen om et valg. Men netop samarbejdet giver den fordel, at de enkelte regioner bliver en del af en national kampagne og samtidig kan lave deres egne regionale indhold til kampagnen. 
 
"Vi har skabt et digitalt univers på sociale medier og omkring hjemmesiden opstemt.dk hvor vi samler alt. Herfra er det let at klikke direkte ud til de kandidater, man selv kan stemme på, tage en kandidattest og få tjek på, hvad der er på spil i ens egen kommune og sygehusregion. På den måde bliver kampagnen på een gang national og lokal, og vi tilfører valgdækningen noget helt unikt på tværs af TV2-Regionerne," siger Nanna Holst. 
 
Samarbejder med unge 
Projektet er udviklet siden foråret, og det har været afgørende for projektlederen at skabe en mission for projektet, så det ikke bliver en traditionel kampagne, men taler ind i en sag. Derfor har forberedelsen involveret en unge i en række forskellige sammenhænge.
 
"Vi har har og har haft analoge samarbejder med unge over hele landet gennem hele året og dækker valget med en unge-relevant vinkel på alle vores platforme ved siden af #opstemt-kampagnen på alle TV2-Regioner. Så kampagnen er bare en del af missionen – men en vigtigt del – for at få højnet den (lokal)demokratiske bevidsthed hos dem, der skal stemme for første eller anden gang ude i kommunerne d. 21. november," siger projektlederen. 
 
FAKTA:  #Opstemt vil tage det brune ud af kommunalvalget
Kampagne site: http://opstemt.dk
 

 

Emneord: KV17, RV17, TV2 Regionerne, Valgkampagne, Opstemt, 011117
Gæster på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige udvælger og prioriterer hver dag indholdet på DenOffentliges forside og temasider. Historier, der ikke har en aktiv bruger som afsender, men som stilles til rådghed...
Aktivitet: Artikler: 1278 | Events: 6 | Kompetenceområder: 8

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Bring en kommentar

KODEKS FOR KOMMENTARER
På DenOffentlige.dk opfordres læserne til at deltage i debatten og kommentere indholdet. Redaktionen har tillid til at debattører udviser god opførsel og ordentlig tale. 
 
I ønsket om en konstruktiv debat forbeholder redaktøren sig ret til at slette en kommentar uden varsel, hvis den:

* Alene kritiserer

* Er skrevet i grimt eller nedladende sprog

* Kommer med åbenlyst absurde angreb eller påstande

* Indeholder injurierende indhold

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

Nyhedsbrevet fra DenOffentlige